Anvelopele, singurul punct de contact dintre vehicul și sol, sunt foarte importante pentru confortul șoferului și siguranța celor din autoturisme. Suprafața anvelopei în contact cu șoseaua este foarte mică și, prin urmare, starea lor impecabilă este foarte importantă. O anvelopă are o durată de viață medie de 40.000 de kilometri pentru un autoturism și 300.000 de kilometri pentru un camion. Dar mai presus de toate, modul de conducere este cel care influențează starea lor. Sunt destui șoferi cărora nu le pasă de starea anvelopelor lor, folosesc echipamente greșite sau nu știu cum să verifice care este situația actuală în care se află anvelopele.
Importanța de a avea anvelope în stare bună
Multă lume crede că o anvelopă este practic fabricată din cauciuc (natural și sintetic) și negru de fum, dar ea este alcătuită de fapt din peste 200 de componente în total.
În caz de neglijență referitoare la anvelope, pericolele sunt:
· mai puțină securitate și siguranță în trafic
· mai puțin control al autoturismului
· lipsă de aderență sau chiar un risc de explozie la virare, frânare, în cazul unei călătorii lungi sau supraîncărcării vehiculului.
Mai multe elemente depind și influențează starea anvelopelor: conexiunea la sol, suspensiile, arcurile, rulmentul roții, frânarea etc.
Prin urmare, este important să efectuezi verificări tehnice la datele planificate (atenție și la sancțiunile prevăzute în codul rutier).
Între timp, este posibil să verifici singur anvelopele: Pentru a face acest lucru, rotește roțile cât mai departe posibil pentru a avea cea mai bună vizibilitate asupra lor.
Uzura benzilor de rulare
Banda de rulare oferă aderență la sol și permite evacuarea apei atunci când plouă. Modelele de bandă de rulare prea puțin adânci limitează aderența anvelopelor pe suprafețe umede.
Anvelopele sunt prevăzute cu indicatori de uzură ușor de identificat, care indică adâncimea minimă a benzii de rulare care trebuie respectată (1,6 mm). Pe parcursul deplasărilor, banda de rulare se uzează, anvelopa devine mai netedă și își pierde aderența.
Indicatoarele de uzură sunt situate aproximativ la fiecare 20-30 de centimetri între benzile de rulare și, dacă acestea ajung la indicator, anvelopele trebuie schimbate.
Presiune
Pentru a verifica presiunea anvelopelor, poți merge la orice benzinărie dotată cu manometre. Pentru a fi siguri de presiunea necesară anvelopelor tale, poți verifica în interiorul ușii din dreptul șoferului dacă există indicații pentru a-ți putea umfla corect anvelopele.
O anvelopă umflată insuficient
Jumătate dintre șoferi ar conduce cu cel puțin o anvelopă umflată insuficient. Ca urmare, anvelopa se lasă pe pereți laterali și coboară în centru. Suprafața anvelopei în contact cu drumul se extinde apoi peste zona de joncțiune între banda de rulare și pereții laterali. Această zonă este mult mai puțin rezistentă și se va încălzi sub efectul căldurii: cauciucul se va înmuia și nu va mai ține în mod corespunzător benzile metalice, care în cele din urmă se vor rupe.
Bine de știut: de-a lungul timpului anvelopele se dezumflă, deoarece nu sunt 100% impermeabile și pot pierde în medie un sfert de presiune în fiecare an. Este esențial să verifici cu atenție presiunea pneurilor, înainte de a porni pentru o călătorie lungă.
O anvelopă prea umflată
Când pregătești o mașină pentru vacanță sau când atașezi o rulotă în spate, trebuie să sporești presiunea anvelopelor, deoarece mașina este mai grea. La sosire, nu uitați să reduci presiunea deoarece o anvelopă supra- umflată nu se aplatizează bine, zona de frecare cu solul scade, ceea ce provoacă în cele din urmă uzura prematură a acestei zone.
În cele din urmă, anvelopele umflate corespunzător înseamnă o uzură mai mică, consum mai mic de combustibil și, prin urmare, economii!
Anvelopele necorespunzătoare au
- dimensiuni inadecvate
- indici de viteză inadecvate
- diferite structuri și categorii de utilizare pe axă
Adaptează anvelopele la condițiile climatice
Iarna (drum cu zăpadă sau cu gheață), echipează-te cu „anvelope pentru zăpadă” sau „anvelope de contact” (nu sunt obligatorii, dar sunt recomandate cu tărie la temperaturi scăzute sau pe zăpadă, deoarece sunt mai eficiente).
Anvelopele cu crampoane sau lanțuri pot fi utilizate începând cu luna noiembrie până în martie, dar datele variază în funcție de regiune și de condițiile atmosferice.
În caz de ploaie, evită fenomenul de „acvaplanare” (efect de plutire asupra unui film de apă atunci când anvelopele nu mai au timp să evacueze apa) chiar dacă structurile reușesc să evacueze 10 litri de apă pe secundă datorită canalelor!
E bine să știi că pe o suprafață umedă, este nevoie de două ori mai multă distanță pentru a opri autovehiculului decât pe teren uscat, deci riscul de accidente e mult mai mare.
Deformații sau uzură neregulată
O lipsă de paralelism poate deforma anvelopele. E bine să verifici periodic dacă autoturismul tău are o atfel de problemă: când staționezi, asigură- te că roțile sunt aliniate corect și că volanul este drept. Dacă observi probleme, cel mai bine ceri mecanicului o reglare a roților – verificarea geometriei (operație simplă și rapidă).
Controalele poliției care inspectează starea vehiculului, nivelul de poluare și reviziile tehnice periodice actualizate sunt din ce în ce mai frecvente. Așadar, fii vigilent și păstrează anvelopele în stare impecabilă cât mai mult timp. Nu risca folosirea unor anvelope uzate. Poți apela la Road Runner pentru a roti periodic anvelopele, schimbând poziția lor, pentru mai multă eficacitate.